کانستراکت2

کانستراکت2 به شما اجازه می‌دهد بازی‌هایی حرفه‌ای بسازید.

اسلایدر

کانستراکت2

کانستراکت2 به شما اجازه می‌دهد بازی‌هایی حرفه‌ای بسازید.

کانستراکت2

یک وبلاگ خوب و مفید برای یادگیری موتور بازی سازی کانستراکت2 که دسترسی به ترجمه های سایت سازنده کانستراکت2 , آموزش های تصویری فارسی , گرافیک های آماده و... را به شما میدهد.
لیست تغییرات جدید وبلاگ را می توانید از قسمت امکانات وبلاگ مشاهده نمایید که هدفمان بهتر شدن وبلاگ در جهت یپشرفت شما دوستان است.
وبلاگ ما یکی از حمایت کنندگان محک است که از درآمدی که از فروش ها بدست میاورد را به کودکان سرطانی میپردازد تا هم کاربران و هم ما در یک کار نیک سهیم باشیم!

پنل کاربردی
حق کپی و رایت



طبق ماده (12) قانون جرايم رايانه اي: هرکس به طور غیرمجاز داده ای متعلق به دیگری را برباید، چنانچه عین داده‌ ها در اختیار صاحب آن باشد، به جزای نقدی از یک تا بیست میلیون ریال و در غیر این صورت به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

بسم الله الرحمن الرحیم

این بخش قرار است شما را برای طی مراحلی که لازم است تا بازی سازی را به صورت اصولی آغاز کنید راهنمایی کند:

 

اکثر شما از زمانی که تونستید راه برید بازی کردن رو شروع کردید. به احتمال زیاد با یکی از کنسولهای nes , snes , میکرو ، سگا جنسیس ، Game Cube پی اس 2 و ...خاطره دارید و کلی شخصیت بازی مورد علاقتون رو که داخل بازی زندگی می کردند رو دوست داشتید و نمی تونستید اونها رو تنها بگذارید و حتی گاها دلتون خواسته برید پشت پرده رو هم ببینید.

در حال حاضر هم شاید wii , ps3 , Ds ,
XboxOne و حتی ps4 هم داشته باشید و با کامپیوتر هم بازی بکنید در عین حال موقع مسافرت و زمان هایی که از لوازم بازی دور هستید با موبایل و تبلتتون بازی می کنید و کلی بازی های خوب خوب توی حافظه اش دارید.

 

خلاصه اینکه اگه تمامی بازی هایی رو که تا الان بازی کردید رو جمع کنید می تونید یک موزه صنعت بازی داشته باشید که کلی از عمرتون رو صرف بازی کردن با اونها کردین و با صرف این همه ساعت حتما در اکثر بازی ها تبدیل به ابر قدرت شده اید و برای خودتون استادی هستید اما نکته ی اصلی و اشتباه غالب اینجاست که بازی کردن با ساختن بازی دو داستان کاملا جدا از هم و مستقل هستن که زمین تا آسمان با هم فرق دارن و دلیل نمیشه کسی که خوب بازی می کنه بتونه بازی ساز بشه.

- درسته که بازی سازی در عرصه ی بین المللی صنعت چند میلیارد دلاری هستش و شرکتهای زیادی سودهای میلیاردی دارن ولی این شرایط در ایران کمی متفاوت هستش و به همین راحتی ها نمیشه به 25% سودهای شرکتهای بین المللی رسید چرا که مشکلاتی مثل نبود کپی رایت و تحریم ها وجود دارن که اگر بتونید محصول قابل قبولی هم ارائه کنید که قابلیت فروش داشته باشه موانع بزرگی به شمار میان:

 


- برای اینکه یک بازیساز موفق شوید، باید ذهن خلاقی داشته باشید و ایده های نو را در بازیتان به کار ببرید. آمدن به این حرفه صرفا با انگیزه ی ساخت بازی شبیه “Call Of Duty” و یا “Clash Of Clans” یا "GTA" اشتباهی بیش نیست تعداد افراد زیادی که تا حالا اول کاری شکست خوردن دلیلی بر این مدعاست.
این بازی ها توسط شرکتهای خیلی خیلی بزرگ و توسط افراد ماهر بسیار بسیار زیادی در طول سالیان طولانی ساخته میشه که اگه شما یک استاد به تمام معنا در تمامی زمینه ها هم باشید تا آخر عمرتون نمی تونید گاد آف وار رو بسازید و تمومش کنید و متاسفانه باید تو میراثی که برای نوه ها و نتیجه ها میزارید این پروژه نصفه نیمه رو هم قرار بدید تا شاید دودمان بعد از شما بتونن یک مرحله از بازی رو به یه جایی برسونن.


- باید زبان انگلیسی را تا حد متوسط فرا گرفته باشید و بتونید گلیم خودتون رو از آب بیرون بکشید . ما در این انجمن هرقدر هم که آموزش فارسی قرار داده باشیم، نیاز یک بازیساز به منابع انگلیسی غیر قابل انکار خواهد بود. (و همینطور نیاز به سایت های انگلیسی زبان و بین المللی که باید از همین حالا فکری برایش بکنید!)

- باید یک زمان مشخص و معین در روز یا هفته به این کار اختصاص بدید در غیر اینصورت بازی سازی به شدت می تونه به درس و تحصیلات و کار اصلی تون آسیب برسونه ، مخصوصا دوستای عزیزی که کنکور پیش رو دارن باید این نکته رو خیلی جدی بگیرن چون یکی از حساس ترین مقطع های زندگیشون رو طی می کنن که صفر یا صد بودن آیندشون مشخص میشه و توصیه ما به عنوان یک دوست این هستش که اگر کنکور پیش رو دارید حدالامکان وارد بازی سازی نشید و یا اگر وارد شدید کمترین زمان ممکن رو فقط از زمانهای استراحت و تفریحتون به بازی سازی اختصاص بدید چرا که کنکور و ادامه تحصیل خیلی خیلی بیشتر از بازی سازی می تونه به آیندتون کمک کنه !!

- باید توانایی برنامه ریزی و حرکت طبق برنامه تنظیم شده رو داشته باشید و بتونید برای خودتون اهدافی رو مشخص کنید و بدونید تو این ماه یا امسال
قراره چیکار کنید و به کجا برسید! در ضمن باید به برنامه خودتون احترام قائل باشید و اهمیت بدید.

- باید بازیسازی را به خاطر بازیسازی دوست داشت، نه به خاطر بازیهایی که دیگران ساخته اند و موفق بودن این موفقیتشون شما رو خیلی حریص کرده و فکر می کنید چرا ما نتونستیم اون ایده رو داشته باشیم و بسازمیش.

- شما می تونید به صورت مرسوم در کی از شاخه های زیر تبدیل به یک ابر قدرت بشید و با اتکا به قدرتون در یکی از شرکتهای خوب استخدام بشید ، اما شاخه ها :

  • مدل سازی سه بعدی
  • انیمیشن
  • برنامه نویسی
  • طراحی محیط
  • طراحی مفهومی
  • آهنگ سازی
  • طراحی کاراکتر
  • طراحی شخصیت
  • داستان نویسی


حتی کار با فلش برای ساخت منو های بازی، همگی جزء شاخه های این حرفه هستند که هر شخص به طور معمول در تیم بازیسازی بسته به میزان بزرگی پروژه روی یک یا دو بخش از این شاخه ها فعالیت می کنند. بازیساز موفق بازیسازیست که یکی از این بخش ها را انتخاب کرده و در آن حرفه ای شود.

 


هیچ تیم بازیسازی ای یک بازیساز نصفه نیمه که همه ی کارها را تا حدی بلد است را به یک بازیساز که در یک بخش استاد است ترجیح نمیدهد! بنابراین بعد از آشنایی متوسط با بازیسازی، یک بخش را که بیشتر به آن علاقه دارید انتخاب و در آن شاخه استاد میشوید!
این روش یکی از استاندارد ترین روشهاست که امکان بین المللی شدن شما رو هم اگر کارتون درست باشه تضمین می کنه.
البته این شرکتها افراد متوسط رو هم استخدام می کنن ولی در عوض باید کار خسته کننده چند ماه رو در چند هفته به صورت شبانه روزی انجام بدین و آخر شب با چشم خون آلود برید تو رختخواب و فردا قبل از طلوع آفتاب برگردید سر کار.

- شما می تونید با ساخت بازی های کوچک و ارزان موبایلی سود خیلی کمی به دست بیارید که این کار با توجه به هزاران بازی موبایلی که رایگان وجود دارن و غالبا هم ایده و گرافیک خوبی دارن چیزی به جز وقت تلف کردن نیست مگر اینکه ایده و طرح خیلی خوبی داشته باشید و مطمئن باشید که میتونه سود آور باشه. البته در این زمینه مقاله های زیادی وجود داره که اکثرشون بر این نکته تاکید دارن که شما باید بازار رو بشناسید و بدونید چه بازی خوب فروش رفته و چرا فروش میره و صرفا اون رو کپی نکنید.

-
لطفا تفکر "من میخواهم مدیر پروژه یا کارگردان بشوم" را کنار بگذارید و خودتان بازیساز شوید چرا که چند صد نفر با همین ذهنیت وارد این صنعت شدن و شکست خورده برگشتن ، و کسی حاضر نیست برای شخصی که تکلیفش با خودش و بازیش مشخص نیست کاری انجام بده چرا که اون شخص حتی خودش هم نمی دونه قراره چه اتفاقی بیافته و برنامه ای نداره فقط می دونه قراره یک بازی بسازه که جالب باشه که عملا با تعریف مدیر پروژه در تضاد هست :

مدیر پروژه یا کارگردان : شخصی با تجربه که می داند هرکسی در گروه باید چه کاری انجام دهد و به افراد کمک می کند تا با یکدیگر هماهنگ کار کنند و کار منسجم پیش برود و مانع بروز مشکلات فنی و ... است . البته مدیر پروژه باید در تمام جنبه ها و مراحل ساخت بازی مهارت لازم را دارا باشد تا اگر مشکلی در پروژه چه از لحاظ کد نویسی و مدل سازی و چه در سایر زمینه ها پیش آمد به راحتی مشکل را برطرف کند و اجازه ندهد کل پروژه به خاطر یک مشکل متوقف شود و یا حتی شکست بخورد.


-
یک قابلیت خیلی خوبی که چندین سال است به اینترنت اضافه شده است، قابلیت سرچ (جستجو) کردن است! بنابراین اگر در مورد چیزی اطلاعی ندارید؛ ابتدا ساعت ها زمان خود را به جستجو کردن صرف کنید و سپس اگر پاسخی برای سوالتان نیافتید آن را مطرح کنید. این را بدانید وقتی خودتان برای یادگیریتان زمان نمی گذارید بقیه هم این کار را برای شما قطعا انجام نخواهند داد.

- شخصی که می خواد بازی ساز بشه قبلش باید از طریق رفرنس ها و منابع آموزشی مختلف تمام مواردی رو که نیاز داره آموزش ببینه وگرنه بزرگترین اشتباه و حماقت محض هستش که بدون داشتن اطلاعات کافی در مورد نرم افزار و انجین هفته ها و ماه ها کار کنه و با آزمون و خطا تلاش کنه که ابزار مورد نظرش رو کشف کنه ، پس نباید بدون مطالعه و آموزش کافی دست به کار بشه و عمرش و وقت گرانبهاش رو برای کشف چیزی که قبلا آموزش داده شده تلف کنه!!


همه چیز بازی سازی از بیرون زیباست ، سختی های زیادی وجود داره مثل هک شدن بازیتون و از دست رفتن سودی که قرار بود عایدتون بشه ، دوباره کاری به خاطر فراموش کردن مرحله ای کوچیک یا مجبور شدن به کار شبانه روزی برای رساندن خروجی محصول به زمان تعیین شده ، مشکلات مسخره در بعضی از قسمتها که گاها چند روز وقتتون رو می گیره و راه حلی براش پیدا نمی کنید.
ابتدا خیلی علاقه و امید دارید ولی کم کم انرژی شما مثل یک باتری تخلیه میشه تا کاملا دشارژ بشید اگه واقعا عشق داشته باشید امکان داره مجددا شارژ بشید و بکارتون ادامه بدید ولی اگه دلیل قانع کننده ای برای ادامه نداشته باشید چیزی جز یک بازنده که کلی وقتش رو باخته از شما باقی نخواهد ماند ، ادامه دادن در این راه کار هر کسی نیست، برای شروع موتور بازی تان را عاقلانه و با توجه به توانایی هایتان انتخاب کنید. قطعا عوض کردن مسیر ها و موتور بازی چیزی جز تلف کردن وقت خودتان نیست ، پس صبورباشید و به خودتان زمان بدهید و با علاقه به کارتان ادامه بدهید. چیزی جز پیشرفت در انتظارتان نیست
...
شاید به صورت مستقل کار کردن پول زیادی رو عایدتون نکنه (گاها حتی پول یک پفک) و وقت زیادی رو از شما بگیره ولی حداقل هر روز از خلاقیت خودتون استفاده کردید و یک مجموعه ای رو به وجود آوردید که همه چیزش مال خود شماست (مالکیت معنوی و ...) و شاید روزی یکی از زیرمجموعه ها (بازیهاتون) سودی رو به شما برسونن.


باید این نکته رو هم بدونید که در این بازار نقش های زیادی وجود دارن که می تونید در اونها موفق باشید اگر خوش شانس باشید می تونید هرکدوم رو امتحان کنید تا توی یکی موفق باشید.

چه مراحلی را باید طی کنیم؟

خوب ظاهرا شرایط اولیه رو قبول کردید .
در سالهای اخیر بازی های مختلفی ساخته شده و تلاشهای زیادی برای ارائه ایده مخاطب پسند انجام شده که در این بین تعداد زیادی از اونها شکسست خوردن و فقط کمی از اونها تونستن موفق بشن.
غالبا هم این ایده اونقدر ساده و پیش پا افتاده بوده که پیش خودتون گفتین چرا این به ذهن من نرسید؟
خوب حالا ما تصمیم گرفتیم شما رو روی غلطک بندازیم تا اگه شیطون قولتون زد و به ذهنتون ایده ی خوبی خطور کرد بتونید بسازیدش.
 

در این مرحله قبل از این که شیرجه بزنین داخل موتور بازی سازی و کارتون رو شروع کنید و آخرش نفهمید دارید چی می سازید و وسط راه بازی تون رو بپیچیونید و تمومش نکنید چون خسته کننده و گیج کننده شده و نمی دونید داره چه اتفاقی میافته و کجا میره ، کمی حوصله کنید و ادامه مطلب رو بخونید تا اولش تجربه کافی رو کسب کنید تا توی این مراحل بازیچه نشید و با استفاده از نکات و راهنمایی ها راه خودتون رو پیدا کنید.


اول از همه: بهتره یک دوربین داشته باشید و به آینده نگاه بندازید و چند روز جلوتر رو ببینید. می دونید چرا؟ چون تا این لحظه افراد زیادی وارد این صنعت شدن و با تخیل اینکه بتونن بازی مثل بازی هایی که قبلا بازی کردن بسازن شکست خورده برگشتن. متاسفانه این کار غیرممکن هستش.چرا که بازی هایی که قبلا دیدن توسط چندین نفر با کلی سرمایه و کلی زمان ساخته شده و شما نمی تونید در اولین تلاشتون بعد از صرف یک عمر با ارزش حتی 1% مشابه اونها بسازید.

خوب حتما حالا فکر می کنید سوپر ماریو یا بازی های مشابه که توسط افراد کمتری ساخته شده که دیگه کاری نداره یه دونه از اونها رو می سازم باید خدمتتون عرض کنم که بازم با صرف عمرتون شاید بتونید در گام اول فقط یک مرحله نصفه و نیمه از سوپر ماریو بسازید.
خوب فکر کنم نصیحت کافی باشه. هدف اصلی شما در گام اول بازی سازی باید این باشه که یک بازی یک مرحله ای بسازید و خروجی بگیرید و این بازی هم نباید یک داستان مشخص و حتی یک محتوا داشته باشه بلکه کافیه مسائلی رو که یاد گرفته اید رو کنار هم قرار بدید یه بازی یک مرحله ای ساده بسازید که بشه باهاش بازی کرد مثل اینا :

تلاش کنید طرز فکرتون رو عوض کنید ، قرار نیست کار اول شما مثل کار یک استاد باشه قراره ساده ترین بازی باشه که میشه بازیش کرد. اگر شما یک پروژه خیلی بزرگ رو شروع کنید متوجه می شید که حتی نمی دونید کار رو باید از کجا شروع کرد و بعدش کلی کار دارید که باید روی تکه های کوچیک انجام بدید بدون هیچ نتیجه ملموسی با کلی باگ مواجه می شید که هر کدوم کلی زمان میبره و آخرش با ساعتها کار شبانه روزی متوجه می شید که فقط یک ذره از کار ساخته شده و این مسئله باعث میشه احساس سرخوردگی بکنید و احتمالا پشیمون بشید.


خوب نترسید و تلاش بکنید که کار خودتون رو ساده نگه دارید.
یک بازی ساده دونده که روی بلوک ها میپره و میره به سمت یک در ، حداکثر مشکلی که باهاش مواجه میشید مشکل برخورد ها هستش و حداکثر زمانی که نیاز دارید تا بسازیدش سه هفته میشه ولی به این بازی ساده و ناقص خودتون باید افتخار کنید چراکه شما تونستید کار رو تموم بکنید. (کار را که کرد آنکه تمام کرد) شما یک بازی ساختید.

 

و این کارها چیزی هستش که بیشتر افراد هرگز مدیریتش نمی کنن.
خوب بازی رو که ساختید رو به دوستانتون نشون بدید و واهمه ای از انتقادهای کوبنده اونها نداشته باشید چراکه اونها به بازی های بزرگ با پروژه های میلیاردی عادت کردن و فقط اونها رو بازی می دونن ، همین که شما می دونید ساخت بازیتون چقدر کار برده کافیه و از اون مهمتر اینه که شما قادر خواهید بود در مراحل بعدی کار بهتر و بزرگتری بسازید طوری که مردم از شما بخواهند که اجازه بدهید بازی شما رو بازی کنن و حتی حاضر باشن بخاطرش پول بدن.
دوم از همه :
ساخت بازی خودتون رو با یک ایده خاص و منحصر بفرد پیش ساخته آغاز نکنید . می دونم کمی عجیب و غریبه ولی باید یادبگیرید که چه توانایی هایی دارید و بازیتون رو طبق اون توانایی ها طراحی کنید. به عبارت دیگر خودتون رو اسیر ایده هاتون نکنید چراکه ممکنه هفته ها و ماهها شما رو سرگرم کنن و آخرش جوری زمین می زننتون که نمی تونید کمر راست کنید.
پس اول ترفند ها رو یاد بگیرید و آموزشها رو نگاه کنید بعدش با توجه به توانایی هایی که به دست آوردید کار ایده پردازی خودتون رو شروع کنید البته مطمئن بشید که می تونید همه چیزش رو بسازید. نگاه کردن آموزشها باعث میشه شما بدونید باید کار رو از کجا شروع کنید.
خوشبختانه موتور یونیتی یکی از بهترین موتورهایی هستش که تعداد زیادی آموزش داره ، کلی آدم دور و برت هستن که می تونی ازشون سوال بپرسی و راهنمایی بگیری و مشکلت رو حل کنی ، فقط کافیه اونها رو پیدا کنی ، ببینی و بخونیشون و اگر جایی گیر کردید سوال بپرسید و متعجب خواهید شد وقتی ببینید آدمای زیادی دوست دارن به شما کمک کنن و از این کار لذت میبرن:

از برنامه نویسی نترسید. افراد زیادی هستن که می گن از برنامه نویسی می ترسیم چون خیلی پیچیده و سخته . باید بهتون بگم که بهتره خودتون یک نگاهی بندازید و اگر کارتون اصولی باشه متوجه خواهید شد که چقدر بدون برنامه نویسی دست و بال شما محدود خواهد بود.
البته فراموش نکنید که در این زمینه هم کتابها و آموزشهای زیادی وجود داره که می تونه کلی به شما کمک بکنه.

 

به صورت خلاصه:

از پروژه خیلی کوچیک شروع کنید ، ساده نگهش دارید بعدش یاد می گیرید که چطوری پیشرفت کنید و در این راه سایتهای زیادی هستن که به شما کمک می کنن.
فراموش نکنید که ایده خودتون رو بر اساس توانایی هاتون بسازید و با اون دوربینی که اول کاری گفتم به اطراف نگاه کنید تا منابع (صدا ، عکس ، آبجکت و ...) موجود رو درک کنید ، مثلا اگه یک نقاش خوب هستید ولی اطلاعات زیادی درباره برنامه نویسی ندارید می تونید بازی بسازید که بیشتر تمرکزش روی گرافیک هستش و توانایی برنامه نویسی خودتون رو کمی افزایش بدید تا دچار مشکل نشید وتوازن لازم رو ایجاد کنید
و اگر بلعکس شما طراح سه بعدی و نقاش خوبی نیستید مشکلی نیست بازی بسازید که گرافیک مربع مستطیلی داره.
یادتون باشه که محدودیت باعث خلاقیت میشه . اگر ایده داشتید که نیاز به کد یا گرافیک خاصی داشت که از توانایی شما خارج بود می تونید به Asset Store هم مراجعه کنید. البته نباید انتظار معجزه داشته باشید اونجا مکانیه که می تونید نواقص خودتون رو تکمیل کنید نه اینکه کل بازیتون رو ساخته شده و آماده تحویل بگیرید.
در نهایت یادتون باشه که اگر در کنار کار و تحصیل بازی سازی انجام میدید و برنامه ندارید ممکنه بازیتون هفته ها و ماهها بخوابه و یا حتی کار و درستون ناقص بمونه و آسیبهای جبران ناپذیری به آیندتون وارد بشه پس باید برنامه ریزی زمانی درستی داشته باشید تا بتونید کار و درس رو در کنار بازی سازی ادامه بدید.

نظرات کاربران سیرا  (۳)

خدا خیرت بده
سلام خیلی متن خوب و کاربردی بود.
من که بهره کافی بردم.ممنون
پاسخ:
سلام
ممنون شما لطف دارید!
سلام من وقتی بازی میسازم نصف راه گیر میکنم بعدش دیگه کلا در کانستکراکت در میام
پاسخ:
سلام
این مشکل اکثر دوستان است!!
نباید زود نا امید شد همیشه مشکلات جلوی چشمای ما هستند فقط اون را نمی بینیم!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی