کانستراکت2

کانستراکت2 به شما اجازه می‌دهد بازی‌هایی حرفه‌ای بسازید.

اسلایدر

کانستراکت2

کانستراکت2 به شما اجازه می‌دهد بازی‌هایی حرفه‌ای بسازید.

کانستراکت2

یک وبلاگ خوب و مفید برای یادگیری موتور بازی سازی کانستراکت2 که دسترسی به ترجمه های سایت سازنده کانستراکت2 , آموزش های تصویری فارسی , گرافیک های آماده و... را به شما میدهد.
لیست تغییرات جدید وبلاگ را می توانید از قسمت امکانات وبلاگ مشاهده نمایید که هدفمان بهتر شدن وبلاگ در جهت یپشرفت شما دوستان است.
وبلاگ ما یکی از حمایت کنندگان محک است که از درآمدی که از فروش ها بدست میاورد را به کودکان سرطانی میپردازد تا هم کاربران و هم ما در یک کار نیک سهیم باشیم!

پنل کاربردی
حق کپی و رایت



طبق ماده (12) قانون جرايم رايانه اي: هرکس به طور غیرمجاز داده ای متعلق به دیگری را برباید، چنانچه عین داده‌ ها در اختیار صاحب آن باشد، به جزای نقدی از یک تا بیست میلیون ریال و در غیر این صورت به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

سلام دوستان

در این آموزش نحوه پیاده سازی اسکرول صفحه بازی در کانستراکت 2 آموزش داده می شود.

در این آموزش،ما برای رسیدن به نتیجه مطلوب ،از رفتار “Scroll To” بر روی یک اسپرایت نامرئی استفاده خواهیم کرد.

 

گام اول:

پلاگین“Touch” را به پروژه خود اضافه کنید.

 

گام دوم:

یک اسپرایت نامرئی(invisible sprite) ایجاد و رفتارهای ScrollTo و“BoundToLayout” را برای آن در نظر بگیرید. در پنل خصوصیات رفتار“BoundToLayout” در قسمت by Bound گزینه bound by Edge را برگزینید.نام این اسپرایت را “TouchFollowMe”.  گذاشته و آنرا در تقریبا در مرکزپنجره بازی (view port) قرار دهید.

 

گام سوم:

متغیرهای instance  زیر را به اسپرایت خود اضافه نمایید.

 

 

گام چهارم:

کدهای زیر را به events sheet اضافه نمایید.

 

 

پروژه را اجرا و به سمتی درگ کنید تا صفحه حرکت کند.حالا سریعتر درگ کنید تا صفحه تندتر به حرکت درآید.و یک مرتبه روی صفحه  ضربه بزنید تا صفحه بایستد.

 

نحوه عملکرد:

هر زمانی که کاربر صفحه را لمس و شروع به درگ کند، ما فاصله مابین مختصات قبل و فعلی نقطه لمس شده را محاسبه می کنیم.سپس مسافتی که اسپرایت TouchFollowMe پیش از موقعیت فعلی  پشت سر گذاشته را تنظیم می کنیم.

فاصله بین دو مختصات لمس شده در هر لحطه ثابت محاسبه می شود،زیرا ما می خواهیم مسافتی که TouchFollowMe پیموده است را دائما اندازه گیری نماییم.در صورتیکه سریعتر درگ کنیم،مسافتی که انگشت در دو لحظه لمس نموده بیشتر شده و در نتیجه TouchFollowMe نیز سریعتر حرکت می کند.

بنابراین،وقتی کاربر سریع درگ می کند،مسافت بیشتری طی می شود. TouchFollowMe جلوتر رفته،و به تدریج به علت اکسپرشن lerp از سرعتش کاسته می شود.

به دلیل اینکه اسپرایت TouchFollowMe دارای رفتار “ScrollTo” می باشد، کانستراکت خودش مابقی کارها را انجام داده و دوربین همراه اسپرایت ما حرکت می کند.

 

مفاهیم:

  • سرعت:شما می توانید سرعت حرکت را با تغییردادن مقدار متغیر interpolation X در اکسپرشن ‘lerp’ کنترل نمایید.
  • جهت:شما با افزودن یا کم کردن مقدار ‘self.DiffX’ مربوط به ‘self.X’ (و self.DiffY مربوط به self.Y) ، می توانید جهت حرکت را با توجه به آنچه در بازیتان نیاز دارید تغییر دهید.
  • نرمی و استمرار:شما می توانید با کم و زیاد کردن مقدار بعد از تقسیم مربوط به self.DiffX و self.DiffY آنرا تغییر دهید.من پس از چنین مرتبه تست ،مقدار 50 را برای آن مناسب دیدم.

 

 

دانلود سورس این آموزش:

  • نویسنده: ابوالقاسم رحیمی

scroll

smooth scrolling

اسکرول

اسکرول صفحه

نظرات کاربران سیرا  (۲)

سلام
این خیلی خوب بود اگر میتونستم یه تغیری توش بدم
در واقع دستور های شما میگن که اگر تاچ به طرف پایین کشیده شد صفحه پایین بیاید و وقتی به طرف بالا کشیده شد صفحه بالا بره
ولی من میخوام درست برعکس باشه. درواقع میخوام مثل دستور های تاچ یه گوشی باشه .
دیدید که وقتی صفحه به طرف راست رفته حتما انگشت کاربر هم به طرف چپ رفته و برعکس...
میشه این سورس بهم یاد بدید چطور عوض کنم یا خودتون یه تغیری بدید که تاچ برعکس شه؟؟؟؟
سلام
ممنون
آموزش بسیار مفیدی بود
پاسخ:
سلام 
امیدواریم که بتونیم آموزشای کاربردی تری برای شما مهیا کنیم.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی