کانستراکت2

کانستراکت2 به شما اجازه می‌دهد بازی‌هایی حرفه‌ای بسازید.

اسلایدر

کانستراکت2

کانستراکت2 به شما اجازه می‌دهد بازی‌هایی حرفه‌ای بسازید.

کانستراکت2

یک وبلاگ خوب و مفید برای یادگیری موتور بازی سازی کانستراکت2 که دسترسی به ترجمه های سایت سازنده کانستراکت2 , آموزش های تصویری فارسی , گرافیک های آماده و... را به شما میدهد.
لیست تغییرات جدید وبلاگ را می توانید از قسمت امکانات وبلاگ مشاهده نمایید که هدفمان بهتر شدن وبلاگ در جهت یپشرفت شما دوستان است.
وبلاگ ما یکی از حمایت کنندگان محک است که از درآمدی که از فروش ها بدست میاورد را به کودکان سرطانی میپردازد تا هم کاربران و هم ما در یک کار نیک سهیم باشیم!

پنل کاربردی
حق کپی و رایت



طبق ماده (12) قانون جرايم رايانه اي: هرکس به طور غیرمجاز داده ای متعلق به دیگری را برباید، چنانچه عین داده‌ ها در اختیار صاحب آن باشد، به جزای نقدی از یک تا بیست میلیون ریال و در غیر این صورت به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

پنجره رویداد نویسی:

صفحه رویداد نویسی (Event Sheet) این امکان را به شما میدهد که حوادث و رویداد های محیط بازی خود را اضافه کنید یا آن ها را مشاهده و ویرایش کنید بدون اینکه حتی یک خط کد نویسی بلد باشید با استفاده از امکان رویداد نویسی در کانستراکت2.

این روش رویداد نویسی برای تازه کاران بسیار خوب و مفید است زیرا با چند کلیک ساده می توانند حوادث بازی خود را ایجاد کنند.

من نمیدانم رویداد نویسی چگونه عمل می کند؟

شما در رویداد نویسی بر اساس اشیاء هایی که تو بازی خود اضافه کردین دستورات را مشخص می کنید مثلا اگر روی دکمه آبی کلیک شد (رویداد یا اگر) بره مرحله پنج (وظیفه یا اقدام) که می تواند یک شرط یا چند شرط داشته باشد مثلا اگر ساعت پنج بود (شرط اول) و باران می بارید (شرط دوم) بره مرحله پنج (رویداد یا اگر) که انواع مختلفی دارد که در مورد آن ها در پایین توضیح خواهیم داد.

در تصویر زیر یک نمونه از یک بلوک اونت (منظور از بلوک یک شرط کامل) را مشاهده می کنید:

  1. قسمت اونت ها (event block) , در این قسمت شرط های  (یا به زبان فارسی" اگر") خود را اضافه می کنیم. (مثلا اگر ساعت 11 بود , اگر هوا سرد بود , اگر سرعت ماشین 200 تا بود , اگر موقع شروع بازی یا....) که ما به این بلوک , بلوک شرط ها یا اونت ها می گوییم و کنار آن نیز حاشیه بلوک (Margin) است که می توانید با کلیک کردن حاشیه , کل بلوک اونت آن را انتخاب کنید. البته می توانید چند "اگر" به یک بلوک اونت اضافه کنید (مثلا اگر سرعت ماشین 200 تا بود و شتاب آن هم 50 بود فلان اتفاق بیوفته).
  2. شرط های (conditions) یا "اگر" های خود را در داخل بلوک (event block) اضافه می کنیم که می تواند یک اگر یا چند اگر باشد یا...
  3. قسمت آخر که سمت راست یک اونت است اقدام یا وظیفه (actions) نام دارد که کاری را برای ما انجام میدهد (مثلا میگیم اگر تیر تفنگ به دشمن برخورد کرد دشمن نابود بشه) که رنگ قرمز همان اونت شرط ما است (Event) و رنگ سبز نیز اقدام یا کار آن (action):

قسمت هایی که یک رویداد را تشکیل میدهد:

شما می توانید بر روی رویداد های خود چند شرط یا گروه یا... بسازید که هرکدوم یک کاربردی دارند مثلا میگیم اگر تیر دشمن به شخصیت بازی بر خورد کرد (Conditions) شخصیت بازی ما حذف شود (Actions) و اگر شخصیت ما حذف شد (Sub-events) بازی تمام شود (Actions) که در پایین همه را توضیح خواهیم داد:

 

Events : به معنی رویداد یا اگر است که می تواند یک شرط یا چند شرط باشد و شرایط بازی را برسی می کند مثلا اگر هوا طوفانی بود - اگر روی فلان دکمه کلیک شد - اگر امتیاز مساوی 5 بود و... (در تصویر بالا همان بلوک رویداد ها است).

 

Conditions : به معنی اضافه کردن چند شرط دیگر به Event است که همانطور که در بالا گفتیم اونت می تواند یک یا چند شرط داشته باشد که می توان از این امکان استفاده کرد مثلا اگر روی دکمه کلیک شد و امتیاز مساوی 5 بود :

 

Actions : به معنی اتفاق یا وظیفه ای است که قرار است انجام شود مثلا در بالا ما شرط ها را (Conditions) مشخص کردیم و اگر برقرار بودند این اتفاق ها انجام شوند مثلا اگر امتیاز مساوی 5 بود و روی فلان دکمه کلیک شد (Conditions) بره مرحله بعدی (Actions).

 

Sub-events : به معنی اضافه کردن شرایط زیر مجموعه ای است که می توانید به یک بلوک اونت (Event) دهید مثلا اگر امتیاز مساوی 5 بود و روی فلان دکمه کلیک شد (Conditions) شخصیت ما حذف شود (Actions) و اگر این شرط برقرار بود (Sub-events) دوباره یک بلوک اونت دیگر خودمان به آن اضافه می کنیم یعنی اگر بلوک اونت شماره یک برقرار بود بلوک اونت شماره دو رخ دهد در غیر اینصورت بلوک شماره دو عمل نکند.

 

Groups : به معنی گروه یا دسته جمعی کردن است که می توانید بلوک اونت های (Event) خود را سازماندهی و مرتب کنید و هر کدام را در بخش مربوط خود قرار دهید و آن گروه ها را در صورت نیاز فعال یا غیر فعال کنید که اگر غیر فعال باشد دیگر بلوک اونت های داخل آن عمل نمی کند تا زمانی که دوباره خود فعال کنید مثلا اونت های دشمن در گروه "دشمن" و اونت های شخصیت اول بازی در گروه "پلیر" و...

 

Comments : به معنی یادداشت گذاری است که می توانید به یک بلوک اونت یا متغیر یا اجزای داخل پنجره رویداد نویسی یک یادداشت یا توضیحاتی اضاف کنید و معمولا یادداشت ها در بالای آن ها قرار میگرند و به رنگ زرد هستند و برای سازماندهی کردن پروژه امکانی خوب و لازمی هستند.

 

Includes : به معنی شامل شدن یا تغذیه است که می توانید با این امکان به یک لایوت (layout) که خودش یک صفحه رویداد نویسی دارد یک صفحه رویداد نویسی دیگر که قبلا ساخته اید را اضافه کنید تا لایوت علاوه بر صفحه رویداد نویسی خود از این صفحه رویداد نویسی نیز تغذیه کند و دستوراتش را انجام دهد.

 

Expressions : به معنی دستورات کدی یا نوشتاری است که می توانید یک مقدار را خودتان بصورت دستی یا کد بنویسد مثلا اگر مختصات شئ player را می خواهید به این صورت player.x می نویسید در پنجره پارامتر ها (Parameters dialog).

 

Event Variables : به معنی متغیر (تغییر کننده) است که به دو صورت است: 1:عددی 2:متنی که می توانید به صفحه رویداد نویسی متغیر جهانی (در همه رویداد نویسی ها می تواند عمل کند) یا متغیر محلی (فقط در آن صفحه رویداد نویسی عمل کند) اضافه کنید مثلا برای ساختن امتیاز یا سکه در بازی باید از متغیر ها استفاده کنید زیرا امتیاز یا سکه در بازی ثابت نیستند و هر لحظه ممکن است تغییر کنند.

 

Event sheets : به معنی صفحه رویداد نویسی است که هر لایوت (layout) می تواند یک صفحه رویداد نویسی داشته باشد که برای اضافه کردن دستورات بازی استفاده می شود یا با استفاده از امکان Includes یک صفحه رویداد نویسی را برای چند لایوت متصل کنید.