کانستراکت2

کانستراکت2 به شما اجازه می‌دهد بازی‌هایی حرفه‌ای بسازید.

اسلایدر

کانستراکت2

کانستراکت2 به شما اجازه می‌دهد بازی‌هایی حرفه‌ای بسازید.

کانستراکت2

یک وبلاگ خوب و مفید برای یادگیری موتور بازی سازی کانستراکت2 که دسترسی به ترجمه های سایت سازنده کانستراکت2 , آموزش های تصویری فارسی , گرافیک های آماده و... را به شما میدهد.
لیست تغییرات جدید وبلاگ را می توانید از قسمت امکانات وبلاگ مشاهده نمایید که هدفمان بهتر شدن وبلاگ در جهت یپشرفت شما دوستان است.
وبلاگ ما یکی از حمایت کنندگان محک است که از درآمدی که از فروش ها بدست میاورد را به کودکان سرطانی میپردازد تا هم کاربران و هم ما در یک کار نیک سهیم باشیم!

پنل کاربردی
حق کپی و رایت



طبق ماده (12) قانون جرايم رايانه اي: هرکس به طور غیرمجاز داده ای متعلق به دیگری را برباید، چنانچه عین داده‌ ها در اختیار صاحب آن باشد، به جزای نقدی از یک تا بیست میلیون ریال و در غیر این صورت به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

ویرایشگر تصویر و انیمیشن(Image and Animations editor):

کانستراکت2 امکانات ابتدایی برای ویرایش تصاویر را به شما میدهد و می توانید برای اضافه کردن انیمیشن نیز از شئ اسپریت (Sprite) استفاده کنید.

توجه داشته باشید ویرایشگر تصویر در کانستراکت2 ساده است پس همه امکانات ویرایش را به شما نمیدهد(در آینده آن را گسترش میدهیم).

برای ویرایش تصاویر و باز شدن پنجره ویرایشگر کافی است بر روی شئ تصاویر یا انیمیشن های خود در لایوت دابل کلیک کنید. همچنین می توانید در پوشه شئ ها (object type) یا در پنجره اشیاء (Object bar) بر روی تصویر (شئ اسپریت) خود راست کلیک کرده و گزینه Edit image یا Edit animations را انتخاب کنید.

ویرایشگر تصویر (image editor):

شما برای وارد کردن تصاویر خود به محیط لایوت از شئ تصویر زمینه (Tiled Background) و شئ اسپریت (Sprite) استفاده می کنید(فقط شئ اسپریت امکان اضافه کردن انیمیشن را دارد).

در تصویر زیر یک نمونه ویرایشگر تصویر را مشاهده می کنید:

کلید های نوار ویرایشگر از سمت چپ بالا به راست شامل:

Clear image : پاک کردن تصویر و ساختن یک تصویر شفاف (transparent).

Open : انتخاب تصویر از سیستم خود و وارد کردن آن به ویرایشگر تصویر و از فرمت های PNG, JPEG, BMP, TIF, GIF , WMF پشتیبانی می کند.

Save : برای ذخیره کردن تصویر داخل ویرایشگر در داخل سیستم خود که با فرمت های PNG, JPEG, BMP, TIF, GIF , WMF نیز ممکن است.

Set export format : امکان فشردگی سازی تصاویر یا برعکس را در سه حالت PNG-32, PNG-8 ,JPEG به شما میدهد که برای اطلاعات بیشتر اینجا را مطالعه کنید.

Open in external editor : این امکان را به شما میدهد که تصویر خود را با برنامه ویرایشگر دیگر , ویرایش کنید البته باید آن را در تنظیمات برنامه (Preferences) تنظیم کنید.

Link to original source file : برای نمایش یا تغییر مسیر فایل یا تصویر. (یک تصویر نیز انتخاب می کنید تا سریع بتوانید این تصویر را به آن تصویر تغییر بدهید)

Reload from original source file : برای تغییر تصویری که با گزینه بالا انتخاب کردید استفاده می شود.

سه آیکون دیگر نیز کنار گزینه بالا برای کپی (copy) و کات (cut) و چسباندن (paste) تصویر داخل ویرایشگر بکار میرود.

Mirror : چهار آیکون دیگر نیز که با این اسم شروع می شوند برای چرخش تصویر در چهار جهت مختلف استفاده می شود.

Crop : برای پاک کردن فضای خالی تصویر (پاک کردن transparent) استفاده می شود.

Resize : تنظیم اندازه تصویر از سه جهت مرکز آن (center align) , از گوشه چپ بالا (top-left align) یا کشش تصویر (stretch to fit).

Zoom buttons : بزرگنمایی تصویر یا نگه داشتن کلید کنترول ctrl و بزرگنمایی با لاستیک ماوس.

Toggle background brightness : تغییر رنگ پشت زمینه تصویر به دو حالت شفاف سفید و سیاه(light,dark).

برای جابجا شدن در کادر نمایشگر تصویر نیز می توانید با استفاده از کلید های اسکرولی (scrolled) اطراف ویرایشگر یا کلید کردن و کشیدن ماوس به اطراف استفاده کنید.


کلید های نوار ویرایشگر از سمت چپ بالا به پایین شامل:

Rectangle select : انتخاب یک قسمت تصویر برای کپی (copy) و کات (cut) و حذف (Delete) و چسباندن (paste).

Eraser : برای پاک کردن یک قسمت تصویر بکار میرود.
Pencil : کشیدن و نقاشی با قطر خط یک پیکسلی (1px-size lines).

Brush : همان قلم است برای رنگ آمیزی در اندازه های دلخواه.

Line : برای رسم خط بکار میرود.

Rectangle : رسم کادر مستطیلی به رنگ دلخواه.

Fill : رنگ آمیزی یک نقطه یا یک تصویر.

Color picker : انتخاب یک رنگ از داخل ویرایشگر.

Set origin and image points : مرکز و منشاء تصویر را مشخص می کند که می توانید در یک تصویر بیش از یک نقطه را مشخص کنید که برای مبداء چرخش تصویر یا برخورد ها و... خیلی کاربردی و مهم است که برای توضیحات بیشتر اینجا را مطالعه کنید.

Set collision polygon : برای مشخص کردن فضای برخورد یک تصویر که در حالت عادی خوده کانستراکت2 خودکار آن را حدس میزند ولی شما می توانید فضای تصویر خود را به طور دقیق مشخص کنید مثلا اگر قرار باشد یک تصویر دایره در محیط بازی از شیب به پایین سر بخورد باید بچرخد و وقتی میچرخد که ما فضای گردی آن را ایجاد کرده باشیم:

برای ساختن یا حذف یک نقطه نیز می توانید روی یک نقطه راست کلیک کردن و از گزینه های باز شده استفاده کنید.

پنجره انیمیشن (Animations Bar):

برای ایجاد انیمیشن های خود فقط باید از شئ اسپریت (Sprite) استفاده کنید که یک پنجره جداگانه در آن وجود دارد که تمام انیمیشن های آن اسپریت را نشان میدهد:

شما می توانید در این پنجره راست کلیک کرده و از گزینه های آن برای ایجاد یک انیمیشن (add animation) جدید یا ساختن یک پوشه (add a subfolder) یا نمایش (preview) انیمیشن استفاده کنید.

همچنین وقتی روی یک انیمیشن در پنجره بالا کلیک می کنید خواص یا ویژگی های آن در پنجره ویژگی ها (Properties Bar) ظاهر می شود که می توانید:


Speed :سرعت حرکت انیمیشن در هر ثانیه (per second) را تنظیم می کند.

Loop : تکرار انیمیشن را مشخص می کند مثلا وقتی انیمشن تمام شد دوباره اجرا شود.

Repeat count : می توانید تعداد تکرار را مشخص کنید مثلا انیمیشن , 2 بار اجرا شود.(برای استفاده از این گزینه باید Loop را در حالت NO بگذارید).

Repeat to : وقتی یک انیمیشن تمام شد برای بار بعد از کدام فریم شروع به حرکت کند.
Ping-pong : رفت و برگشت یک انیمیشن مثلا 123<-321 وقتی انیمیشن از 3 به 1 رسید حالا از 1 به 3 بر میگرد در حالی که گزینه Loop دوباره از 3 شروع میشد.


پنجره فریم انیمیشن (Animation frames bar):

پنجره فریم یا تصاویر انیمیشن شما را نشان میدهد که به ترتیب از سمت چپ به راست اجرا می شوند:

شما هر فریم یا تصویر را که انتخاب کنید می توانید آن تصویر را در ویرایشگر , ویرایش یا مشاهده کنید همچنین می توانید فریم ها را با ماوس به اطراف فریم های دیگر کشیده و رها کنید تا مکان آن ها مشخص شود.


روی هر فریم که راست کلیک کنید گزینه های آن ظاهر می شوند که شامل:

Add frame : اضافه کردن یک فریم خالی (blank) به آخرین فریم.

Duplicate last frame : کپی کردن یک فریم با حفظ ویژگی های آن.

Reverse frames : جابجا کردن فریم ها از آخر به اول و برعکس یعنی اگر فریم ها بصورت 123 باشند پس از انتخاب این گزینه بصورت 321 در میایند.

Import frames : دو گزینه دارد که گزینه اولی (...from files) برای وارد کردن دست جمعی تصاویر از داخل سیستم خود استفاده می شود که هر تصویر به یک فریم تبدیل می شود و گزینه دوم (...from sprite strip) نیز برای وارد کردن یک تصویر فشرده که شامل چند تصویری که در آن فشرده شده است که در مورد آن نیز کامل توضیح خواهیم داد.

Reload files from : شامل دو گزینه است که می توانید با این گزینه ها فریم های حذف شده را بازگردانید.

Thumbnail size :این گزینه هم برای شخصی سازی پنجره فریم ها بکار میرود که می توانید فریم ها یا تصاویر بند انگشتی را کوچک یا... کنید تا تعداد بیشتری از آن ها قابل مشاهده باشد.

همچنین می توانید روی هر فریم کلیک کرده و سرعت آن را به تکی در پنجره خواص یا ویژگی ها تغییر داد مثلا 2 برای طولانی شدن حرکت فریم بکار میرود و...


مسیر اصلی تصاویر (Original source paths):

هنگامی که شما تصاویر یا انیمیشن های خود را به محیط کانستراکت2 وارد می کنید مسیر تصویر شما تغییر می کند و در پوشه فایل های پروژه ( File/all animations) ذخیره می شود. برای مطالعه بیشتر در مورد ذخیره کردن پروژه اینجا را مطالعه کنید.