کانستراکت2

کانستراکت2 به شما اجازه می‌دهد بازی‌هایی حرفه‌ای بسازید.

اسلایدر

کانستراکت2

کانستراکت2 به شما اجازه می‌دهد بازی‌هایی حرفه‌ای بسازید.

کانستراکت2

یک وبلاگ خوب و مفید برای یادگیری موتور بازی سازی کانستراکت2 که دسترسی به ترجمه های سایت سازنده کانستراکت2 , آموزش های تصویری فارسی , گرافیک های آماده و... را به شما میدهد.
لیست تغییرات جدید وبلاگ را می توانید از قسمت امکانات وبلاگ مشاهده نمایید که هدفمان بهتر شدن وبلاگ در جهت یپشرفت شما دوستان است.
وبلاگ ما یکی از حمایت کنندگان محک است که از درآمدی که از فروش ها بدست میاورد را به کودکان سرطانی میپردازد تا هم کاربران و هم ما در یک کار نیک سهیم باشیم!

پنل کاربردی
حق کپی و رایت



طبق ماده (12) قانون جرايم رايانه اي: هرکس به طور غیرمجاز داده ای متعلق به دیگری را برباید، چنانچه عین داده‌ ها در اختیار صاحب آن باشد، به جزای نقدی از یک تا بیست میلیون ریال و در غیر این صورت به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

صفحه رویداد نویسی (Event Sheet View):

(Event: رویداد-اونت-اگر , action: اقدام-وظیفه-کار)

صفحه رویداد نویسی (Event Sheet) این امکان را به شما میدهد که حوادث و رویداد های محیط بازی خود را اضافه کنید یا آن ها را مشاهده و ویرایش کنید بدون اینکه حتی یک خط کد نویسی بلد باشید با استفاده از امکان رویداد نویسی در کانستراکت2.

سیستم رویداد نویسی ویژگی های بسیاری دارد که در یک لیست قرار دارند و تنها با چند کلیک ساده می توانید آن ها را ایجاد کنید. نمونه ای از صفحه رویداد نویسی را در تصویر زیر مشاهده می کند:


یک نمونه اونت (Diagram of an event):

یک اونت از 3 بخش مختلف تشکل می شود:

  1. قسمت اونت ها (event block) , در این قسمت شرط های  (یا به زبان فارسی" اگر") خود را اضافه می کنیم. (مثلا اگر ساعت 11 بود , اگر هوا سرد بود , اگر سرعت ماشین 200 تا بود , اگر موقع شروع بازی یا....) که ما به این بلوک , بلوک شرط ها یا اونت ها می گوییم و کنار آن نیز حاشیه بلوک (Margin) است که می توانید با کلیک کردن حاشیه , کل بلوک اونت آن را انتخاب کنید. البته می توانید چند "اگر" به یک بلوک اونت اضافه کنید (مثلا اگر سرعت ماشین 200 تا بود و شتاب آن هم 50 بود فلان اتفاق بیوفته).
  2. شرط های (conditions) یا "اگر" های خود را در داخل بلوک (event block) اضافه می کنیم که می تواند یک اگر یا چند اگر باشد یا...
  3. قسمت آخر که سمت راست یک اونت است اقدام یا وظیفه (actions) نام دارد که کاری را برای ما انجام میدهد (مثلا میگیم اگر تیر تفنگ به دشمن برخورد کرد دشمن نابود بشه) که رنگ قرمز همان اونت شرط ما است (Event) و رنگ سبز نیز اقدام یا کار آن (action):


این اونت (Event) و اقدام (action) را می توانیم با چند کلیک ساده ایجاد کنیم.شما می توانید یک بلوک را با ماوس انتخاب کنید یا کلیک کردن روی قسمت حاشیه (margin) آن یا کلیک کردن بر فضای خالی اطراف یک بلوک.(منظور فضای خالی اونت) همچنین شما می توانید بر روی قسمت حاشیه (Margin) راست کلیک کنید و اونت و ... های جدیدی به آن بلوک اضافه کنید.

همانطور که در لایوت (layout) گفتیم می توانید اینجا نیز با نگه داشتن کلید کنترول Ctrl یا shift و کلیک کردن بر روی اونت ها (حاشیه) آن ها را بطور دست جمعی انتخاب کنید البته می توانید تکی نیز هر بخش را انتخاب کنید مثلا یک بلوک که شامل چند اونت است را فقط یک اونتش را انتخاب کنید و برای انتخاب کردن همه اونت ها نیز می توانید از کلید ترکیبی ctrl+A استفاده کنید.

ایجاد رویداد (Creating events):

برای اضافه کردن یک اونت یا "اگر" چند راه وجود دارد:

  • دابل کلیک کردن بر فضای خالی صفحه رویداد نویسی. (event sheet)
  • کلیک کردن بر روی گزینه هایی که در صفحه رویداد نویسی وجود دارد.(Add action)
  • راست کلیک کردن در صفحه رویداد نویسی و انتخاب گزینه های باز شده در منو.(add in item)
  • استفاده از گزینه های داخل نوار روبان تب رویداد (Event)

اگر شما با یکی از روش های بالا استفاده کنید یک پنجره جدید باز می شود که شامل اشیاء داخل بازی است که هر کدام را انتخاب کنید گزینه های آن در یک لیست منظم چیده شده است و آماده استفاده کردن است با یک کلیک ساده.

برای اضافه کردن چند شرط یا اونت به یکدیگر می توانید بر روی اونت مورد نظر قسمت حاشیه (margin) راست کلیک کرده و سپس گزینه Add another condition را انتخاب کنید و اونت خود را اضافه کنید.

برای اضافه کردن وظیفه (action) نیز می توانید روی گزینه ای که جلوی هر اونت یا "اگر" وجود دارد (Add action) کلیک کنید سپس وظیفه (action) خود را به آن اونت اضافه کنید:

یا اینکه بر روی حاشیه بلوک رویداد خود راست کلیک کنید و سپس گزینه Add another action را انتخاب کنید یا از نوار روبان تب رویداد Event وظیفه (action) خود را اضافه کنید

ویرایش اونت (Modifying events):

اگر روی یک اونت دابل کلیک یا کلید اینتر enter را بزنید می توانید آن اونت یا وظیفه را تغییر بدهید همچنین می توانید اونت (event) یا وظیفه (action) را با ماوس به زیر یا روی اونت دیگر کشیده و رها کنید یا از آنها کپی (copy) یا کات (cut) بگیرد و در صفحه رویداد نویسی دیگر بچسبانید (paste) کنید.

شما می توانید یک دسته جمعی بلوک اونت را در داخل یک گروه (Group) ببرید و عملکرد آن گروه را فعال (activated) یا غیر فعال (deactivated) کنید:

در تصویر بالا همانطور که مشاهده می کنید ما یک گروه به اسم "گروه دشمنان" ساختیم و دو بلوک اونت زیر مجموعه آن کرده ایم.

شما می توانید با انتخاب یک اونت (event) یا یک وظیفه (action) و زدن کلید R در کیبورد آن شئ را سریع و ساده عوض کنید یا اینکه روی آن راست کلیک کرده و گزینه Replace object را انتخاب کنید و سپس شئ مورد نظر را انتخاب کنید البته می توانید اینکار را برای دسته جمعی یه شئ نیز انجام دهید.

توجه داشته باشید که اگر به یک شئ متغیر (instance variables) یا رفتار  (behaviors) اضافه کنید ممکن است به لیست آن شئ , رویداد یا وظیفه هایی اضافه شود.

کادر نمایش و بزرگنمایی (Scrolling and zooming):

روش های مختلفی برای جابجا شدن در صفحه رویداد نویسی وجود دارد که شامل:

  • استفاده از کلید اسکرولی نوار سمت راست برای جابجایی در حالت عمودی (vertical scrollbar).
  • استفاده از لاستیک ماوس برای جابجایی به سمت بالا و پایین (mouse wheel).
  • فشار دادن و نگه داشتن دکمه وسط ماوس (فشار لاستیک) و جابجا کردن ماوس به سمت بالا و پایین (middle mouse button).
  • نگه داشتن کلید space در کیبورد و جابجا کردن ماوس (این امکان برای لبتاب مناسب است).

برای بزرگنمایی یا زوم نیز می توانید از گزینه های داخل نوار روبان تب view استفاده کنید(قسمت zoom) یا کلید کنترول ctrl را نگه داشته و با قلتک یا لایستیک ماوس زوم کنید.(به سمت بالا بزرگنمایی و به سمت پایین کوچکنمایی).

برای بازگشت دوربین به حالت اولیه یعنی 100% نیز می توانید از کلید های ترکیبی ctrl+0 استفاده کنید همچنین می توانید فونت نوشته های رویداد نویسی نیز در تنظیمات برنامه تغییر بدهید.