کانستراکت2

کانستراکت2 به شما اجازه می‌دهد بازی‌هایی حرفه‌ای بسازید.

اسلایدر

کانستراکت2

کانستراکت2 به شما اجازه می‌دهد بازی‌هایی حرفه‌ای بسازید.

کانستراکت2

یک وبلاگ خوب و مفید برای یادگیری موتور بازی سازی کانستراکت2 که دسترسی به ترجمه های سایت سازنده کانستراکت2 , آموزش های تصویری فارسی , گرافیک های آماده و... را به شما میدهد.
لیست تغییرات جدید وبلاگ را می توانید از قسمت امکانات وبلاگ مشاهده نمایید که هدفمان بهتر شدن وبلاگ در جهت یپشرفت شما دوستان است.
وبلاگ ما یکی از حمایت کنندگان محک است که از درآمدی که از فروش ها بدست میاورد را به کودکان سرطانی میپردازد تا هم کاربران و هم ما در یک کار نیک سهیم باشیم!

پنل کاربردی
حق کپی و رایت



طبق ماده (12) قانون جرايم رايانه اي: هرکس به طور غیرمجاز داده ای متعلق به دیگری را برباید، چنانچه عین داده‌ ها در اختیار صاحب آن باشد، به جزای نقدی از یک تا بیست میلیون ریال و در غیر این صورت به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

محیط مرحله یا لایوت (Layout View):

محیط اتاق یا لایوت (Layout) برای چیدن اشیاء داخل محیط آن است.این پنجره این اجازه را به شما میدهد که محیط مرحله خود , منو ها و نوشته ها , و ابزار های دیگر را در لایوت خود طراحی (چیدن) کنید همانند یک کاغذ نقاشی.

نقطه چین ------ در تصویر بالا اندازه صفحه بازی شما را نشان میدهد و خارج از آن فضای اضافی لایوت را نشان میدهد مثلا به تصویر زیر نگاه کنید:

که این محیط لایوت ما است که طراحی کردیم ولی وقتی بازی را تست می کنیم فقط فضای داخل نقطه چین را نشان میدهد:

 که اگر کاراکتر از این کادر خارج شود ادامه لایوت را مشاهده می کند.


اضافه کردن , ویرایش و حذف کردن اشیاء (Adding, modifying and deleting objects):

اگر در فضای خالی محیط لایوت دابل کلیک (دوبار پشت سر هم کلیک کنید) کنید یا اینکه راست کلیک کرده سپس گزینه Insert new object را انتخاب کنید یک پنجره که شامل اشیاء مختلف است برای شما باز می شود. در مورد این شئ ها نیز بطور جداگانه بزودی توضیح خواهیم داد.

برای کپی کردن یک شئ در لایوت نیز می توانید کلید کنترول Ctrl را نگه داشته و روی شئ مورد نظر کلیک کرده و آن را به اطراف کشیده سپس رها کنید یا اینکه در پنجره فایل (Project Bar) ها در پوشه اشیاء از آن کپی بگیرید که برای اطلاعات بیشتر در مورد پنجره فایل اینجا را مطالعه کنید.

شما برای اینکه تصویر و کاراکتر های خود را به بازی اضافه کنید از شئ اسپریت (Sprite) استفاده می کنید یا اینکه تصویر یا کاراکتر خود را از محیط کامپیوتر (داریو خود) به داخل لایوت بکشید و سپس رها کنید که برنامه بطور خودکار شئ اسپریت (Sprite) آن را میسازد.

یک اسپریت می تواند چند انیمیشن (Animation) مختلف داشته باشد که هر انیمیشن شامل چند تصویر (from) است.شما می توانید با ماوس اسپریت ها را در محیط لایوت در مکان دلخواه جابجا کنید همچنین با نگه داشتن کلید Shift می توانید بطور دقیق در یک محور (X,Y) صاف آن ها را جابجا کنید.

البته با کلید های جهت در کیبورد (<^>) نیز می توان با زدن یکبار آن یک پیکسل شئ (منظور اسپریت) را جابجا کرد.(اگر کلید shift را نگه دارید و کلید های جهت را فشار بدین بجای 1 پیکسل جابجایی 10 پیکسل جابجا می شود) یا می توان مختصات دقیق آن را در پنجره خواص یا ویژگی تنظیم کرد.

همچنین می توانید برای حذف کردن یک شئ روی آن کلیک کرده و سپس کلید Delete را در کببورد فشار داد یا اینکه بروی آن راست کلیک کرده و گزینه delete را انتخاب کرد البته این نوع حذف فقط در محیط لایوت رخ میدهد و از کل پروژه شئ حذف نمی شود بلکه برای حذف کردن یک شئ از کل پروژه باید آن را از پوشه اشیاء (object type) حذف کرد که برای اطلاعات بیشتر اینجا را بخوانید.

هر وقت بر روی یک شئ کلیک کنید می توانید کنترول آن را بدست گیرید ولی می توانید لایه آن را قفل کنید تا دیگر امکان کلیک کردن بر روی آن در لایوت وجود نداشته باشد.

برای انتخاب کردن شئ های دست جمعی نیز می توانید کلید کنترول Ctrl را نگه داشته سپس شئ های خود را انتخاب کنید یا اینکه با کشیدن ماوس آن ها را انتخاب کنید.

وقتی بر روی که شئ کلیک می کنید خواص یا ویزگی های آن در پنجره ویژگی ها (Properties Bar) به نمایش در میاد پس به راحتی می توانید خواص یک شئ را تنظیم کنید.

وقتی یک شئ را انتخاب می کنید چند آیکون ریز کنار آن بنمایش درمیاد برای تغییر اندازه شئ و چرخش آن:

برای بزرگ کردن یک شئ می توانید از چهار آیکونی که در گوشه های شئ وجود دارد استفاده کنید همچنین می توانید با نگه داشتن کلید shift بطور منظم و در یک افق آن را بزرگ یا کوچک کنید همچنین می توانید با استفاده از پنجره خواص یا ویژگی ها اندازه آن را مشخص کرد.

برای چرخش شئ اسپریت  نیز از آیکون وسط آن استفاده می کنیم که منشاء و مرکز (originating) وسط تصویر ما است و چرخش نسبت به آن نقطه است که می توان آن را در ویرایشگر تصویر تغییر داد همچنین می توان چرخش (angle) را در پنجره ویژگی ها تغییر داد.

استفاده از تایل یا کاشی (Using tilemaps):

اگر تصاویر شما برای ساختن محیط بازی است و زیاد است بهتر است از شئ تایل یا کاشی ها استفاده کنید که برای اطلاعات بیشتر در مورد کاشی ها اینجا را مطالعه کنید.

نمایش کادر و بزرگنمایی (Scrolling and zooming):

سه راه برای جابجایی شدن به اطراف کادر لایوت وجود دارد که شامل:

  • استفاده از گوشه های لایوت (scrollbars).
  • نگه داشتن کلید راست ماوس و جابجا شدن با حرکت ماوس (drag the mouse).
  • نگه داشتن کلید space در کیبورد و حرکت داد ماوس (Hold space).

که ساده ترین آن ها برای جابجایی در کادر لایوت استفاده از ماوس است زیرا ساده و سریع است.

برای بزرگنمایی یا زوم (zoom) بر روی یک نقطه برای تمرکز بیشتر بر آن یا برعکس برای نمایش کامل لایوت از سه راه می توان استفاده کرد که شامل:

  • استفاده از آیکون های زوم در نوار روبان تب نمایش (view).(برای تغییر سرعت زوم نیز می توانید کلید shift را نگه دارید)
  • نگه داشن کلید کنترول ctrl و زوم کردن با لاستیک وسط ماوس (mouse wheel).(برای تغییر سرعت زوم نیز می توان کلید کنترول و شیفت Ctrl_shift را نگه داشت سپس زوم کرد)
  • استفاده از کلید های شمارشی + و - (num pad).(نگه داشتن کلید shift باعث تنظیم مقدار زوم می شود)

مقدار زوم یا بزرگنمایی را در قسمت پایین برنامه (Status Bar) نشان میدهد که برای درک بیشتر اینجا را بخوانید (موضوع 8).

انتخاب دست جمعی اشیاء (Selection wrapping):

اگر شما بیش از یک شئ یعنی دو تا یا بیشتر را انتخاب کرده اید با زدن کلیک اینتر (Enter) می توانید آن ها را بطور کلی انتخاب کنید یا روی شئ ها راست کلیک کنید و گزینه selecting Wrap را انتخاب کنید که کاربرد آن برای چرخش و بزرگ کردن دست جمعی اشیاء بکار میرود.

برای مطما شدن از انتخاب دست جمعی اشیاء یک خط قرمز رنگ اطراف آن پدیدار می شود به تصویر زیر نگاه کنید:

همچنین با استفاده ار آیکون های کوچک قرمز نیز می توانید اشیاء انتخاب شده را بطور منظم و دقیق تغییر اندازه و چرخش بدین:

در حالت عادی نقطه مرکز برای چرخش وسط است ولی می توانید با انتخاب یک شئ دیگر از نقطه آن استفاده کنید.

موارد دیگر (Other):

برای جابجا شدن از پنجره لایوت به پنجره رویداد نویسی (event sheet) می توانید از کلید های ترکیبی Ctrl+tab و Ctrl+E یا با راست کلیک کردن بر روی محیط لایوت و انتخاب گزینه Edit event sheet به پنجره آن بروید.

شما می توانید اشیاء را در لایوت بر روی یکدیگر یا زیر یکدیگر جابجا کنید که این امکان در پنجره شخصی سازی اشیاء (Z Order Bar) وجود دارد البته می توان با راست کلیک کردن بر روی شئ مورد نظر و انتخاب گزینه Z Order و سپس با توجه به لایه خود جابجا کنید برای آشنایی با لایه ها اینجا را مطالعه کنید.

همچنین می توانید لایوت خود را به کاشی های مساوی تقسیم کنید تا موقع جابجایی اشیاء داخل لایوت بطور دقیق و منظیم انجام شود که این امکان در نوار روبان تب نمایش (view) وجود دارد که برای آشنایی با این نوار اینجا را مطالعه کنید.

همچنین می توانید با راست کلیک کردن بر روی یک شئ و انتخاب گزینه align محل قرار گیری آن شئ را در لایوت بطور دقیق انتخاب کنید مثلا برای گوشه ها یا لبه های لایوت که سریع و آسان است.

شما برای تغییر تصویر داخل یک شئ اسپریت (Sprite) یا تصویر زمینه (Background) می توانید روی آن دابل کلیک کنید تا پنجره ویرایشگر آن باز شود که در آموزش های بعدی به آن نیز می پردازیم.

نمایش افکت در لایوت (Effects previewing):

اگر شما به یک شئ افکت (Effects) اضافه کرده باشید می توانید بطور مستقیم آن را در لایوت مشاهده کنید بدون آنکه بازی خود را تست کنید فقط باید در قسمت تنظیمات پروژه (project properties) گزینه WebGL  فعال باشد.


  • نویسنده : مهدی ابراهیمی

Layout

Layout View

لایوت

محیط مرحله