کانستراکت2

کانستراکت2 به شما اجازه می‌دهد بازی‌هایی حرفه‌ای بسازید.

اسلایدر

کانستراکت2

کانستراکت2 به شما اجازه می‌دهد بازی‌هایی حرفه‌ای بسازید.

کانستراکت2

یک وبلاگ خوب و مفید برای یادگیری موتور بازی سازی کانستراکت2 که دسترسی به ترجمه های سایت سازنده کانستراکت2 , آموزش های تصویری فارسی , گرافیک های آماده و... را به شما میدهد.
لیست تغییرات جدید وبلاگ را می توانید از قسمت امکانات وبلاگ مشاهده نمایید که هدفمان بهتر شدن وبلاگ در جهت یپشرفت شما دوستان است.
وبلاگ ما یکی از حمایت کنندگان محک است که از درآمدی که از فروش ها بدست میاورد را به کودکان سرطانی میپردازد تا هم کاربران و هم ما در یک کار نیک سهیم باشیم!

پنل کاربردی
حق کپی و رایت



طبق ماده (12) قانون جرايم رايانه اي: هرکس به طور غیرمجاز داده ای متعلق به دیگری را برباید، چنانچه عین داده‌ ها در اختیار صاحب آن باشد، به جزای نقدی از یک تا بیست میلیون ریال و در غیر این صورت به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

وقتی یک پروژه جدید میسازید شامل چند قسمت اصلی و پایه است که می توان به لیست پوشه های فایل پروژه (Project Bar)  که در دسترس است اشاره کرد.

همچنین می توان در هر پوشه یک زیر مجموعه پوشه ای ساخت تا در پروژه های بزرگ دچار سردر گمی نشوید و این امکان فقط در نسخه اصلی برنامه عمل می کند(که همان لایسنس است که در آموزش های قبلی توضیح دادیم):


در تصویر بالا همانطور که مشاهده می کنید ما دو تا قولدر به پوشه لایوت (Layouts) اضافه کردیم به اسم های (Game1) و (Game2).

اتاق یا لایوت (Layout):
لایوت ها همان نقش چیدمان اتاق را دارند در لایوت می توان مرحله ها، منوها، نوشته ها و اشیاء های دیگر را کنار یکدیگر چید مانند یک پازل که هر یک قسمت آن مانند یک اشیاء است که کنار هم قرار میگیرد. لایوت ها فقط برای ساختن مراحل بازی نیستند بلکه می توان از آن ها به عنوان ساختن صفحه ها , اتاق ها و.... اشاره کرد که در جلوتر بیشتر توضیح میدهیم.

مثلا در تصویر زیر مشاهده می کنید که ما در محیط لایوت دو تا شئ ماشین وارد کردیم و به طور سلیقه ای در لایوت کنار هم گذاشتیم:


لایوت ها نیز می توانند لایه های مختلفی داشته باشند اما منظور از لایه ها چیست؟ به طور مثال اگر شما بازی کارت بازی را کرده اید ابتدا یک کارت گذاشته می شود که همان لایه 1 و سپس یک کارت دیگر روی آن قرار می گرد که همان لایه 2 و همچنین این کارت ها ادامه پیدا می کند پس هر کارت یک لایه است که بر روی دیگری قرار گرفته است اشیاء به همین صورت بر روی اشیاء دیگر نیز می توانند قرار بگیرند با امکان لایه گذاری.
در تصویر زیر یک نمونه از لایه گذاری را مشاهده می کنید که ما سه لایه ساخته ایم:
هر لایه یک شماره دارد به طور مثال لایه background شماره 0 است و.... توجه کنید اشیاء ای که روی لایه 1 ساخته می شوند بر روی لایه 0 قرار می گیرند و امکان ندارد که زیر اشیاء لایه 0 قرار بگیرند مگر اینکه لایه آن را نیز به لایه 0 تغییر بدین و سپس تنظیم کنید.
رویداد نویسی(Event sheet):
خب برای اینکه درک بهتری از این قسمت داشته باشید مثال کارت بازی را ادامه میدهیم خب ما کارت ها را روی یکدیگر می گذاریم که نقش لایوت ما را داشت ولی چه کسی در کارت بازی برنده می شود کسی که کارت همرنگ را روی کارت قبلی بگذارد و اگر این رویداد رخ داد کارت ها را بر میدارد زیرا برنده شده است .
ما پس در لایوت فقط طراحی را انجام میدهیم وظیفه دادن به اشیاء و .... را در رویداد نویسی(Event sheet) انجام میدهیم که ساده است و نیازی به کد نویسی ندارد.
در رویداد نویسی لیستی از رویداد یا اونت ها (Event) آماده است که این اونت ها قبلا با جاوا اسکریپت نوشته شده اند و بصورت گزینه در لیست وجود دارند.
هر لایوت می تواند یک صفحه رویداد نویسی داشته باشد اما یک صفحه رویداد نویسی را می توان برای چند لایوت منظور کرد:
همچنین می توان در یک صفحه رویداد نویسی به یک صفحه رویداد نویسی دیگر متصل شد و سرچشمه گرفت با فعال کردن امکان شامل شونده (includes). که در آینده بیشتر به اونت ها میپردازیم.
انواع اشیاء (Object Types):
هر شئ (Object) را می توان یک کلاس تعریف کرد. به طور مثال اگر ما دو تا شئ مانند دشمن 1 و دشمن 2 داشته باشیم در بازی نقش دشمن را ایفا می کنند پس شئ ها می توانند در یک بازی نقش های مختلفی داشته باشند پس این مهم است که نقش یک شئ در بازی چی باشد یا می توان یک خانواده از دشمن ساخت که به طور مثال دشمن 1 و دشمن 2 و دشمن 3 هر سه شئ یک نقش را انجام بدهند که این امکان در کانستراکت2 خانواده کردن (Families) نام دارد که برای مطالعه بیشتر اینجا را مطالعه کنید:
شئ سیستم (System object):
این شئ یکی از مهمترین شئ های کانستراکت2 است که بطور خودکار در هر پروژه ای که میسازید وجود دارد و نقش های اصلی و پایه بازی را ایفا می کند شما بدون این شئ نمی توانید کاری کنید زیرا قابلیت های مهمی در این شئ وجود دارد. شما نمی توانید این شئ را از پروژه حذف کنید.
کاربرد این شئ به سیستم پروژه مربوط می شود و می توان گفت بیشتر اشیاء در بازی که خودمان به پروژه اضافه می کنیم از این شئ سیستم سرچشمه میگیرند که در جلوتر بیشتر به آن میپردازیم.

صدا (Sounds) و موسیقی(Music):
کانستراکت2 این امکان را به شما میدهد که هر فایل صوتی با فرمت های مختلف را به بازی خود اضافه کنید.معمولا صدا ها جلوه های صوتی کوتاه مدت هستند برای رویداد هایی که در بازی اتفاق میفتد مثل صدای انفجار و یا برخورد.
موسیقی نیر باید برای آهنگ های محیط بازی استفاده شوند مثل آهنگ منو , آهنگ مرحله یک و.... این مهم است که فایل های صوتی خود را سازماندهی کنید و از آن ها اشتباه بجای یکدیگر استفاده نکنید.
وقتی شما یک صدای ogg. به پروزتان اضافه کنید یک فایل صوتی دیگر نیز با فرمت m4a. کنار آن میسازد دلیل آن نیز این است که همه مرورگر ها از یک فرمت مشابه پشتیبانی نمی کنند مثلا مرورگر Internet Explorer و Safari از صدای m4a. پشتیبانی می کنند و بقیه مرورگر ها مانند: Firefox و Chrome و Opera و.. از فرمت ogg. پشتیبانی می کنند.
کانستراکت2 امکان تبدیل و ساختن نوع دیگر فرمت را موقع وارد کردن یکی از فرمت ها به وجود میاورد:

فایل های دیگر (Project Files):
فایل های مختلف با فرمت های مختلف مانند css. یا txt. و.... را نیز می توان به کانستراکت2 اضافه کرد که لیستی از فرمت ها را بزودی در آموزش های جلوتر توضیح خواهیم داد. برای وارد کردن یک فایل از محیط سیستم خود نیز می توانید روی پوشه فایل راست کلیک کرده و گزینه import fileas را بزنید:
واحدهای رایج(Common units):
در کانستراکت2، گاهی اوقات شما نیاز به وارد کردن مقدار هایی مانند زاویه، سرعت یا اندازه می شوید که این ها در کانستراکت2 هماهنگ هستند. واحدهای رایج عبارت هستند از :
مکان ها (Positions) بر پایه پیکسل (x,y) هستند.ابتدا یا مبداء (origin) یک شئ در حالت (0,0) در لایوت قسمت بالای صفحه سمت چپ (top-left) است.توجه کنید مقدار Y از بالا به سمت پایین زیاد می شود و این برعکس ریاضیات است.(که این در بیشتر موتور های بازی سازی به این صورت است).
اندازه ها (Sizes) بر پایه پیکسل هستند.
زاویه ها (Angles) بر پایه درجه هستند. 0درجه سمت راست و مانند یک عقربه ساعت عمل می کند و هرچه عقربه به جلوتر حرکت کند زاویه بیشتر می شود.
زمان (Times) بر پایه ثانیه است.
سرعت (Speeds) بر پایه پیکسل در هر ثانیه است.
شتاب (Accelerations) بر پایه پیکسل در هر ثانیه در ثانیه (pixels per second per second) است.
ساختار بر مبنای صفر (Zero-based indexing):
کانستراکت2 نیز برای هماهنگی با برنامه نویسی , از مقدار 0 بجای 1 شروع می شود و این یک عیب نیست بلکه در بعضی جاها خیلی کاربردی است.
در قدیم مقدار از 1-2-3 شروع میشد ولی در کانستراکت2 و بیشتر برنامه ها این مقدار از 0-1-2 شروع می شود.